söndag 9 december 2012

Baksidan är framsidan!

 
- Åh titta, nu är där en en sån där liten fin pippi igen, hör jag mig själv säga med en röst jag inte trodde att jag hade kvar längre, när jag spanar ut mot talgbollarna som mannen, med frusna fingrar, har placerat i buskarna strax utanför köks- och sovrumsfönstren.

- Ja, se så fin den är - blåmesen, konstaterar mannen.

- Men är det inte en talgoxe då?, funderar jag.

När jag plockade fram Durangos färgglada 'Fåglarna i färg' (1952) för en stund sedan, för att vi en gång för alla skulle konstatera vad som är skillnaden mellan blåmesens fjäderdräkt och talgoxens, så hittade jag min lilla hög med speciella vykort instucken mellan fågelbokens pärmar.

Och visst är de lite stiliga där de står i skogsbrynet - rådjuren - på det mer än fyrtio år gamla vykortet. Men...


 ...det är inte det som är det mest speciella med just det här vykortet. För det är definitivt baksidan!

"HEJ MOSTE EMMA
NU ÄR SNÖN SNART
BORTA
 
DET TYCKER JAG ÄR BRA
JAG LÄNGTAR EFTER
SOMMAREN DÅ SKALL JAG
RIDA
HÄLSNINGAR MARIA"
 
Så står det, där på baksidan, med den charmigaste barnstil man kan tänka sig. Sorry, alla frusna sommarlängtare där ute, om ni började frysa ännu mer nu, när ni tänker på att det är långt till den 16:e februari. Kortet är daterat så. 16.2.67, för att vara exakt. Förhoppningsvis får ni istället något drömskt i blicken och blir påminda om att det faktiskt finns något som heter vår. Fast att det kanske inte verkar så. Just nu.

Vem Maria är/var har jag ingen aning om, inte heller "moste Emma" för den delen. Vykortet kommer ur en av mina auktionsfyndade högar. Vilka Koch och Sienkiewicz var visste jag bara lite halvbra. Tills nu, när kortet har fått mig att läsa på lite mer ordentligt.

För om ni tittar längst upp i hörnet så ser ni, om än med lite ögonmöda, att det står "Nobelpris 1905" på det 40 öre dyra?! frimärket. Och en välgraverad bild på dessa två nämnda nobelpristagare.

Så lustigt och lite kul att hitta just det vykortet med just det frimärket just idag, dagen före dagen N!

Att Henryk Sienkiewicz var en av Polens stora episka prosaförfattare hade jag inte en aning om. Än mindre att han hade fått Nobelpriset i litteratur 1905. "Med eld och svärd", "Den lille riddaren", någon av dessa titlar som känns bekanta? Nä, inte för mig heller.

Att Koch, som i den tyske läkaren och bakteriologen Robert Koch hade någonting med upptäckten av att speciella bakterier orsakar vissa sjukdomar hade jag lite mera hum om. Någonstans i bakhuvudet låg det och skvalpade. Något om TBC. Men jag visste inte att han fick Nobelpriset i medicin 1905. Inte förrän jag läste på baksidan av ett kort med några rådjur ståendes i en snöklädd skogsglänta.



Så kan det gå, när man bara vill konstatera att blåmesen har som ett litet svart Zorro-banditband över ögonen, medan talgoxen snarare har en hel svart rånarhuva nerdragen över de små alldeles oskyldiga ögonen.
:)
/helena



ps Sedan kan jag ju inte låta bli att undra om Silvia ska ha en sådan här! härligt åttiotalsretrofärgad klänning i morgon? Det vore väl något.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar