måndag 3 december 2012

Statusuppdatering veckoslut ( & -start)


Det saknas ett par pusselbitar för att jag ska vara helt nöjd med helgen som passerade. Men för all del, allt var inte kattskit. Även om det var kattens dag igår. Den firas tydligen alltid 1:a advent, vilket jag - som hade en högt älskad liten morrhårsvän i över 15 år - inte hade en aning om.

Så vad hände då i helgen? Jo, vi var på en utställning som jag försökt komma iväg på i snart två månaders tid nu och nu var det verkligen hög tid. För det var sista dagen igår. Puh. Den var kul. Och bra. Och kul. Sa jag det? Kameran och jag dokumenterade en hel del, så självklart kommer ni också att få ta del, vad det lider.

Vi åt gröt framför tv:n i skenet av den Dalapimpade Gabriel-ljusstaken. Pimpad av mig, till mannens ära, han är ju därifrån, de södra delarna. Där man kallas rumpmas. :) Behöver jag säga att stearinljusen, också, är köpta second hand? För ni minns säkert att jag fyndade den skålformade adventsljusstaken på auktion i somras. Jodå, 20 kronor kostade den gröna, sköna skönheten.

Tre avsnitt av den stora världs- & Svt-satsningen 'Why poverty?', hanns också med. Två till finns inspelade, de ligger här bredvid mig och väntar på tittning senare i veckan. De resterande tre hoppas jag hinna se på Play innan det är försent.

Avsnittet igår, om de rikaste av de rika - de som har 34!?! rum och bor på 2000 kvadrat eller så, på Manhattans Park Aveny - var som en skräckfilm. Ta bara cynismen. Och tanken att allt går att köpa för pengar. Att alla går att köpa för pengar. Freddy Krueger på Elm Street och resten av skräckgänget kan dra något gammalt över sig. Det här var skräckfilm på riktigt! Hua.

Den rosa elljusstaken, den som killen på loppisen i våras sa "passade mig", hm, tala om säljteknik, den kom i alla fall fram i ljuset. Men inte mycket längre än så. Den har inte fått smaka på den minsta lilla elgnutta än. Och jag är dessutom inte säker på att den funkar. Men snygg är den. Åttiotalssnygg. Kurvig och alldeles ljuvligt rosa. Han kanske inte hade så fel ändå, den där loppiskillen?


:)
/helena


ps Och snart ska tvättmaskinen få göra det den är allra bäst på. Snurra. Många, många varv.

3 kommentarer:

  1. Trevliga pusselbitar!

    Jag har inte sett ett enda avsnitt av den där serien. Skulle troligen få väldigt hög puls.. Igår läste jag att prinsessan Maddes förlovningsring ska ha kostat 1 miljon kronor. 1 miljon? Ja, den väcker säkert stor beundran hos alla på jobbet. Vad var det nu hon jobbade med? World childhood foundation, tror jag. Det kanske bara är jag som reagerar med en slags äckelkänsla....

    Just nu ligger det nåt i luften i Sverige. Man börjar ana att fler och fler tröttnat på att försöka tänka sig lyckliga och skriva om sitt CV för att få ett arbete.

    Och jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst.. men hejdar mig. Måste ägna mig åt mina studier. Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Och ja, jag gillar saffran! Lussebullarna ska vara så gula som möjligt. Men jag bakar inte såna, bara min enkla saffranskaka. :-)

    SvaraRadera
  3. Smultron: Du måste åtminstone försöka se filmen från i lördags; 'Vi fattiga' - en film som försöker förklara bakgrunden till varför det alls finns fattiga och rika. Stora drömlika delar av filmen är dessutom animerade och kan med fördel ses av hela familjen. Men det är klart att hela ämnet som sådant inte direkt bidrar till ett lågt blodtryck...

    Låt de köpa sina ringar (även om jag såklart håller med dig - om det nu skulle vara sant med "Maddes" ring) eller sina 25 välutrustade julgranar - en till varje rum i lyxigaste lyxlägenheten - om de vill. Men låt bli att köpa upp presidentvalskampanjer, kongressledamöter och fackföreningars rätt till att förhandla sina medlemmars villkor och löner!! Hur kan man ens vilja köpa andra människor och deras åsikter?!? Arrrgghh. Det är ju skillnaderna som berikar ju. Ännu arrrghhare!

    Puh, bästa att sluta i tid, som du säger, innan man kokar över fullständigt...

    Men saffran är supergott och din enkla kaka har jag "de enkla bagerskornas förespråkare" smakat och bakat. Kanske skulle baka en snart igen. Nu när tydligen saffranet är så extra prisvärt i år.

    :)
    /helena

    SvaraRadera