fredag 14 december 2012

"I'm feeling Christmas in the middle of July"


Öronmuffar med inbyggt stereoheadset, Färgglada synk- & laddkablar, Hörlursmössa, Öronmuffar för smartphones, Fingervantar för touchskärmar etc.

Är det bara jag som har fyllt ettusen år ungefär och därför inte förstår mig på allt som man behöver ha för att leva i vår informationsspäckade verklighet? Eller kan det vara så att vi inte behöver allt det här? Bara en liten undran. Jag sitter och bläddrar lite i en av alla reklamblad som dimper ner så här dagarna före dagarna, ni vet. Det är så mycket papper som kommer med posten nu, så att man förmodligen skulle kunna värma upp ett större bostadshus bara med hjälp av all denna julreklam. Men det var inte det jag tänkte prata om.


Utan om Musikhjälpen! Ni glömmer väl inte att lyssna/titta på Jason och co. i glasburen? I år kämpar de för alla barns rätt till rent vatten.

Just nu kan jag relatera lite extra till detta stora problem. Fast det är klart att i mitt fall handlar det inte om något stort socialt problem. Det är ju inte så att jag riskerar att bli våldtagen eller så på min väg till toaletten. Inte kan det heller betecknas som ett stort sanitärt problem. Jag riskerar inte att drabbas av någon dödlig sjukdom varje gång jag dricker. Men ändå. Det är helt otroligt jättejobbigt att inte ha tillgång till fullt fungerade varmvatten i duschen, det är det.

Någonting har aldrig riktigt blivit rätt inställt efter att det byttes värmesystem här i huset i höstas. Så när man fryser som allra mest kan det hända att man måste tvaga sin lekamen (ja, jag är tydligen exakt ettusen år gammal) i iskallt vatten. När jag nu SMS:ar in mitt lilla bidrag och min önskelåt till Musikhjälpen så har jag i alla fall en liten känsla, här i min ibland knappt fesljumma duschvardag, för hur det måste vara att sakna det mest livsnödvändiga av allt: Vatten!


Så vad ska jag då önska mig för musik? Tänkte fundera ut en liten topp-5-lista här, men det tog stopp redan efter två. Den första vet ni säkert, jag har skrivit om den här mellan sidorna någonstans. Det är min absoluta favoritlåt. Det är ju supersvårt att välja ut en sådan. Men om någon stod med värsta förhörsstrålkastaren riktad rakt mot mina oskyldiga blå och dessutom vred bak mina armar så där polisfilmsobehagligt bakom ryggen, så skulle jag svara den här: Stand by me. Med Ben E. King himself. Videon jag länkar till här! är dessutom från en Livekonsert i Montreux. En lång härlig version.


När jag skickar in mitt andra lilla-men-naggande-goda-bidrag till Gina & co. i Musikhjälpsburen, så väljer jag kanske den här sköna låten av The Hooters; I'm alive! Men det är inte säkert för den gör sig nog allra bäst om man tittar på den också. Alltså på videon. Youtube-videon. Så då gör vi väl det då. Här!



Men det är klart en sådan där laddningsbar handvärmare måste jag nog ha i alla fall. Aha, den laddas via USB. Och värmer ca 40 grader i 2-3 timmar. Bara 99 kronor och så 50% julrabatt på det. Då så.
:)
/helena



ps Sedan hade jag förstås kunnat välja vilken som helst av låtarna från mitt sommarbloggprat: "The sound of summer" också. Timbuktu finns såklart med. Och min ungdoms älskade INXS! Ja, allt möjligt, mellan Mozart och Clawfinger. Jag hoppas och tror att de flesta musiklänkarna därinne fungerar fortfarande. Hur jag kunde glömma att ens nämna min favoritlåt när jag la ner så mycket arbete på detta musikspäckade inlägg? Det är fortfarande en gåta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar