onsdag 23 januari 2013

Same as it never was


Ni som följer mig, och känner mig lite grann vid det här laget, ni vet ju att jag tycker att smått ofta är väldigt gott. Som när jag hittade de här tre små skatterna en helg för några veckor sedan. Tror det var ungefär då när vi bläddrade fram det stora bladet i almanackan, när 12 förvandlades till 13.

Myrorna hade i alla fall en sådan där billig, billig, billig hylla med julsaker till utförsäljning. Tillsammans med en ängel med en avbruten vinge och någon tomte som sett sitt bäst före datum låg den här stora, silvriga snöstjärnekulan. Från Cult ursprungligen. Den var lite sönder i upphängningen, annars helt i mint-condition, som vi anglofiler säger. :)  När jag upptäckte att upphängningen dessutom gick att skruva av så hade jag plötsligt en liten rund vas!


En vintrig vas med en grön knorr. Eller vas och vas, det är klart att jag inte hällt vatten i den runda, kuliga ihåligheten, men som bordsdekoration en stund går det ju bra utan vatten, eller om man vill köra den gamla klassiska ekvationen; blött papper + plastpåse = gladare blomma en liten stund till.

När jag sedan botaniserade vidare bland prylhyllorna - hos de flitigaste av insekter - så hittade jag, förstås, en vas. En liten en, i glas. För en tia fick denna lilla Signe Persson-Melin-designade vas följa med hem. Och den använder jag nu som - ljusstake. Logik à la helena, kallas det visst. Boda Blom, står det förresten på den, vasen ljusstaken.


Därefter ett snabbt varv inne på det alltid lika för varma Emmaus (är det någon termostat som har hängt sig eller försöker de värma ut sina kunder?!) I alla fall, där hittade jag en värmeljushållare, ingenting märkvärdigt egentligen, men det var ju en sådan fin snäcka utanpå. Så då var saken biff! Eller snäcka.

Problemet var bara att det satt fast ett värmeljus i den. Paraffinet verkade ha runnit över alla bredder och satt nu som fastlimmat i den lilla runda urgröpningen. Och det var precis vad som startades upp - Operation Urgröpning. Till slut, efter mycket gröpanden, stod jag där med en ljushållare redo för sitt nya värmeljus i sitt nya hem. Men. Men det var bara det att hålet, urgröpningen eller vad ni vill kalla det, det var för litet. Så nu måste jag hitta ett nytt användningsområde för den. Också.



Tills vidare ligger mitt gamla strasshalsband där i. Men en riktigt bra smyckesgömma ska väl kanske rymma mer än ett smycke? Så nu får jag grunna vidare på vad jag skall ha den till. Inte som värmeljushållare i alla fall.

:)
/helena



ps Här! kan ni ser mer av de tre "förvandlingsnumren". Och läsa en liten sak som jag skrev, av ren och inte skär, mera grön!, prylinspiration. Och för alla er mattegenier där ute - så kommer här en ekvation till; 2 kr + 10 kr + ytterligare 10 kr = tre nya, gamla prylar helt i min smak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar