torsdag 25 oktober 2012

Till bords med herrar Häberli och Bohlin


Efter att ha ätit alldeles för många middagar i soffan den senaste tiden, p.g.a. ett projekt som har upptagit hela köksbordsytan under en längre tid, så tänkte jag att det kunde vara kul att duka lite fint igen. Gärna med blåvitt som bas. Och med en osaligt salig blandning där uppepå.


För om man blandar in mycket Höganäs-brunt i färgleken, så kommer det att kännas lagom höstigt (och vintrigt) ändå. Tänker jag. Om man sedan lägger till något blankt, något som får vardagen att skina lite extra mitt i glåmigheten. Och så mycket gammalt och halvgammalt förstås. Varför inte något som inte är helt helt? Det låter bättre än sönder. Om ni förstår hur jag menar?


Och mer än en gnutta av älsklingsfärgen så klart. Att grönt är skönt kan aldrig bli en tråkig upprepning - för det är en så sann upprepning!


Den söta Toile de Jouy-aktiga duken är egentligen ett överkast som jag fick som bonus i samband med en tidningsprenumeration. Men den passar så bra där på bordet, tycker jag. Mjukar upp med sin lätt quiltade charm. Dämpar ljuden från salladsbesticken som säger KLONG! Och heter Salvia. Jag har för mig att jag köpte dem i Röda Korsets nätbutik (det var ganska länge sedan nu, så de finns nog tyvärr inte kvar där), hade tänkt att ge bort dem till någon i present. Någon som behövde äta mycket sallad kanske, men jag behöll dem av någon anledning själv. Kanske helt enkelt för att de är så snygga. Med sina långa träskaft. De går inte att diska i maskin. Tänk vilken tur att vi inte har någon sådan då. :)


"... KLONG ska dröja sig kvar, klinga i rummet. ..."

Jag provar och flyttar runt, pratar lite med Rosa Ljung, lugnar hennes tre armar med att de visst ska få hålla i ett ljus var - så småningom. Inget är klart än. Och kanske blir det aldrig riktigt det. Origo verkar inte särskilt orolig, så varför skulle jag? Fast att jag varken har plockat fram tallrikar eller glas.

Kommer tid, så kommer säkert en massa svårsmälta läckerheter på bordet. Också för den som inte har råd. För second hand är ju ofta så billigt, även om det i första hand är vackert, miljövänligt och rätt. Tycker den graciöst hejdå!-vinkande sockerskeden. Och jag.


:)
/helena


ps "... KLONG är ett varumärke som värnar om det tidlösa. Som vill förvåna och ge oväntade upplevelser. Som värdesätter omsorgen om människa och natur. KLONG förenar det självklara med något oväntat. ..." "... KLONG lägger vikt vid samarbetet med designer som vågar skapa egna uttryck utan att följa modetrender. ..." Läs mer på klong.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar