tisdag 19 juni 2018

Helena, har du en Zlatt över?


Jaha, då var det igång - midsommarvädret. Det blåser så trädens kronor nästan knäböjer inför vädrets högre makter. Väder-Nils rekommenderar regnjacka framåt veckan. Jahaja. Surprise liksom.

Mannen tog den blågula slipsen till jobbet idag - den diskret blågula slipsen alltså. Vi ska ju inte överdriva. Lagom är bäst. Eller hur var det nu med det där, Zlatan? Haha. Han är ju bara bäst! Kommer ni ihåg att han satte in en annons när han presenterade sig i USA? Lite lagom indiskret så där. Såg ni intervjun när han var hos Jimmy Kimmel? Alla verkar ha sett den, men den tål att tittas på, minst två gånger - till.

Nyheterna rullar fram på rutan snett framför mig. Fler flyktingar än någonsin i världen. De fattiga länderna - till exempel Bangladesh - tar emot massvis med flyktingar. Många fler än vi här hemma kan förstå. Jag hör ordet miljon nämnas. Och tänker åter igen på hur bortskämda vi är. Hur vännen (vårt väna land) prövades i nöden, och inte klarade av att hålla sina högt ställda löften om allas rätt till en rättvis och human asylprövning. Så länge det inte gäller något på riktigt, så länge det inte brinner i världens flyktingknutar, går det självklart bra att lova och hålla fina tal. Men. Men när det verkligen gäller så brister det. Då hålls inte de löften som är så lätta att avge när det inte blåser. Det gjorde mig ledsen. Det gör mig fortfarande ledsen. Åsa Romson grät den där kompromissfyllda dagen. Minns ni det? Hon fick avgå. Jag tänkte tvärtom - att hon borde avgått om hon inte gråtit över en sådan ohållbar situation.

Eurovision blir film. Huh?! Hela den glada, färgrika schlagercirkusen känns ju redan som hittepå ju. Tänk vad de hittar på. Kul ändå.

Skottlossning på öppen gata. Flera döda. Igen. Snart orkar man väl inte ens sucka över våldseländet längre.

Bäst i EU på klimat. Enligt någon miljöparaplyorganisations bedömning. Jahaja. Där ser man. Vad bra då!

Högt och lågt, som vanligt i nyhetsflödet.

Granens straffmål fladdrar förbi för miljonte gången, och det är svårt att låta bli att le. Fotboll är på lek och blodigaste allvar. Precis som livet självt.


<3
/helena

ps Visst heter hon väl Helena? Kvinnan som är tillsammans med Zlatan? Hon, med det vinstgivande efternamnet. Har väldigt dålig koll på kändisskvallret nuförtiden, men jag tror mig ändå veta att det är så det förhåller sig. Eller? Hur som helst så undrar jag om hon möjligtvis kan avvara lite skönt osvensk Zlatanism till oss andra. Om ni undrar över rubriken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar