söndag 15 maj 2016

Nu vet jag vad hon spanar efter


- Varför klär du på skulpturen? Frågan var berättigad, som ni ser. Killen, som ställde frågan, var klädd i typisk studentkårsoverall och trodde säkert att han fått syn på ännu en (kultur)tant med moralpanik. Stackars lilla Tonåring, stå där naken med sina uppnosiga små bröst och provocera oss med behagen lite längre ner... Så tänkte han kanske att jag tänkte. Men det gjorde jag inte, förstås. Ni känner ju mig vid det här laget och vet att det är mycket sällan jag drabbas av moralpanik, och när jag väl gör det rör det sig nästan aldrig om kultur.

Jag hade helt enkelt hittat vad jag letade efter: En perfekt fotomodell till min nyinköpta vintage-scarf. Ville bara låna den slanka figuren till ett viktigt uppdrag: Att visa er hur fina saker man kan köpa second hand för tjugo kronor. (Dessutom är det ju inte första gången jag "plågar" en av stans skulpturer med modelljobb. Ni kommer väl ihåg den rosa, lite sticksiga, som Anette fick visa upp?)

- Coolt. Sa han - studentkårsoverallkillen - när jag förklarade att jag bara ville fota min "nya" scarf. Coolt.

:)
/helena

ps Nu till veckan börjar Borås Internationella Skulpturbiennal 2016. Under biennalen, som pågår mellan den 20 maj och 18 september, bjuds det både många inlånade verk och sådana som normalt sett för en mer undanskymd tillvaro här i den lilla stadens utkanter. Som Tonåring, hon står tydligen dold i en snödriva och fryser på vintern. Stackarn. Hon behöver ju min scarf ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar