lördag 21 maj 2022

Hej och hå, från topp till tå

Och knä! Oh la la! Och hej. Mannen i bästa hemma-stassen häromdagen: Molle (som i alla fall vi brukar kalla morgonrockarna) och stödstrumpor. Yeah! Haha. De där läckra knäna är och handlar just nu, medan jag funderar på några ytliga förändringar här i hemmet. Jordgloben, jag vet ärligt talat inte om jag kan skiljas från den. Berättade ju att den har svårt att hitta en ny och bra plats här hemma, att den fått stryka på foten i köket, till förmån för andra tillfälliga - och sedan mer permanenta - planer. Nu har den flugit upp i den gröna bokhyllan.  Vi får väl se om den verkligen ska häcka där, känns som det behövs några fler ändringar runtomkring i så fall.

Regnväder utanför, gör det gröna grönare. Här inne, här har den snyggaste färgkombinationen jag vet just nu, fått breda ut sig ohämmat. Gult och grönt. Hur fint tillsammans? Älskar alla former av gulgrönt - och gröngult. Som lime.

Förändringens sommarvindar, så döpte jag den här bilden först. För visst känns det som att försommaren är här alldeles strax, eller nu? Med de ljusare tiderna kommer känslan för förändring, om än aldrig så liten. Och små förändringar i inredningen vill vi ju ha - för att spara miljön så mycket som möjligt. Vi blir fler och fler som väljer second hand och begagnat, men helst av allt använder vi de saker vi redan har - på nya sätt, såklart. 

Här i sovrummet håller jag på med en trollerikonst. Jo då. Hur i hela friden gör man för att trolla bort de där kläderna som är halvanvända och alltid vill hamna slängda på en stol? Jo, jag tror jag har kommit på lösningen faktiskt. Eller ett par lösningar till och med. Vi snackar säkert mer om det sen, när jag har kommit närmre det magiska trolleritrickets upplösning. Stay tuned och allt det där.

Det var nog bara det. Hoppas ni har det fint. Nu ska jag strax umgås med de där knäna igen - och mannen som tillhör dem. Tyvärr har de byxor på sig nu, men men, jag vet ju att de finns där under någonstans. Oh la la!

Sköt om er.

Och kram.

/helena

ps Har faktiskt vänt blad till juni redan, i den gamla evighetskalendern. Gillar att ha de mest tummade dagarna framme. Det märks att de som hade kalendern före oss bara bytte dag i början av månaderna, eller åtminstone mer då, för de är så veckade och böjda och skavda. Dagar med patina på. Annars brukar jag välja att ha femte juni framme mest hela tiden, som ni vet. Världsmiljödagen. Men i år är det hög tid att äntligen ge miljön samma uppmärksamhet varje dag. Och skulle det vara någon som inte redan har gjort det klimatsmarta vägvalet - och den absolut nödvändiga, gröna tankesaltomortalen - då börjar vi nu. Nu. Nu. Det tummar vi på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar