torsdag 14 mars 2019

B&B


Blå, blå är kärleken. Till blusen från Röda Korsets second hand. Mörkt blå. Och ljusare. Och lila. Prickar.


Att välja rätt brosch att bära till var inte svårt. Handmålad. Ljung. Som lila, små prickar. Prickar in alla rätt i min brosch-bok. Den här har ni säkert sett förut. Jag bär den aldrig på mig egentligen, särskilt inte på ett tunt och ömtåligt tyg. Den är tung, av porslin. Och nålen där bak är så vass, sylvass. Öglan man lägger nålen i har dessutom fått sig en puff. Ja, liksom blivit tillplattad, så att nålen nästan inte vill lämna den. Alltså, passar den bättre i bokhyllan än på kavajslaget. Men erkänn att den är fin, kanske till och med unik i sitt slag?


B&B. Blus och brosch. Men vi kan väl ta en närmare titt på ett par B till. Den Busiga katten på Byrån. Katten till vänster. Till höger blommar en bukett syrener. Kanske den lila, ljuvligt doftande sorten? Men de syns inte så väl här. Så mycket fint på den gråa grafiska byrån, som väl är en skrivmöbel också.

Tavlan, med katten, har kommit fram och upp ordentligt nu. Det är ju något med mars och katter. De passar helt enkelt ihop, som hand i handske. Sedan kommer april, då vill jag säkert titta på katten lite till. Därefter kommer maj, då föredrar jag säkert samma goa kattdjur framför en...haj? Och säkert alla andra djur också. Säkert som amen i kyrkan. Eller nåt.

<3
/helena

ps Indiska. Det står så i den blå blusen som jag fick i födelsedagspresent av mannen. Indiska. Det borgar, enligt min erfarenhet, för kvalité. För förr, innan vi började köpa det mesta second hand, köptes det en hel del på Indiska. Har säkert, exempelvis, berättat om tröjan som mannen fortfarande använder - den som jag gav till honom i present, en gång för säkert minst 20 år sedan. Den bara fortsätter att leverera. Håller färgen. Håller formen. Sådan kvalité är ju också miljömässigt förstklassig och försvarbar. Saker som håller för att användas om och om igen. Oavsett om det är du själv eller någon annan som står för själva återanvändandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar