torsdag 18 april 2019

Som om ni behövde ett enda knasigt påskpynt till...


Bästa bestämdaste ängeln. På bästa tavelplatsen - mellan sovrum och kök. Som en mobil tavelpendel svänger dörren motivet från det ena rummet till det andra. Ni har sett henne förut, många gånger, men aldrig såhär...


Jag klippte ut en rund del ur pappersbonaden, till slut, för det var ett svårt beslut. Det där med brodyrbågen var kanske för knasigt? Jag provade faktiskt inte ens, ska sätta något fint tyg där istället. Låter vettigt med tyg i en båge som faktiskt är till för tyg, va? Men idén var bra, åtminstone på själva idéstadiet...


Bestämde mig, som sagt, för att ängeln skulle upp igen. Jag menar, vilken fjäderdräkt kan vara vackrare än en ängels vingar? Och vi måste naturligtvis ha ett riktigt kvinnligt inslag - och perspektiv - på pyntet också.

Finaste delen av bonaden får alltså bo i hennes famn ett tag. Även om hon finns skyddad bakom glaset och resten sitter, temporärt, fast framför. Tycker nästan att det svarta garnet, som jag bara satte upp lite slarvigt runt själva rundeln, ser ut som ett matchande armband. Med lite god vilja så...

Visst är det öppna fönstret fint? Den finaste delen av hela den lilla runda härligheten.

<3
/helena

ps Om konstnären vänder sig i sin grav när han ser sin litografi bli behandlade så här? Med häftmassa och en massa påklistrade onödigheter? Förmodligen, ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar