onsdag 20 januari 2021

Långsökta vårtecken. Och ett roligt ps.

Den broderade kransen är nedtagen och upp kommer ljuva toner istället. Ljuva vårtoner? Nej, för det finns väl ingen som spelar ljuva vårtoner på just bas? Knappast något särskilt ljuvt alls förresten. Mera tunggung. (Och strax nedanför, precis utanför bild, står den gamla odugliga basen som mannen spelar på på mitt foto. Fint så, lite meta på något sätt.)

Bortanför de kristallklara snöstjärnorna flyger i alla fall en hoppfull fjäril. DET måste väl ändå vara ett tydligt vårtecken? Jaså, inte det. De flyger först när det blivit lite varmare än så, säger ni. Okej då. Vi säger väl så.

När marskatterna börjar yla från taken, då? Då är det väl vår på riktigt? Nähä, för de kan börja föra oväsen redan på senvintern alltså? Jahaja.

En grön snyggin-vas i en grön bokhylla? Jaså, det räknas inte eftersom vi alltid har en massa gröna saker i vår gröna bokhylla. Att det ska vara så kinkigt - vad som räknas som vårtecken och inte. Där ser man.

Några riktigt goa och glada kaktusar, de måste väl ändå kvalificera sig som tecken på ljusare tider? De älskar ju öknen och allt? Hm, ni behöver alltså fundera lite på det? Okej, okej. Alltid något.

Ha! Nu har jag det! NU kan ni inte komma undan! För det här måste väl ändå vara det bästa vårtecknet ever? TULPANER! Vad sa ni nu då?! Va? Jaha, ni tänker så. För att de börjar säljas långt innan jul numera, får de inte längre odelad förstaplats i eran omdebatterade vårrabatt? Fine. Jag ger upp.

:)

/helena

ps Fniss. Kan inte låta bli att fnissa när jag tittar på teckningen mannen fick med sig hem häromdagen. Som en vacker blomma, tror jag signaturen lyder på baksidan (kan inte dubbelkolla enkelt nu när jag har ramat in den...). Hur som, den unga damen (andraklassare, tror jag) har skrivit något annat på baksidan också. Något om mannen. Något om den bästa läraren. Fniss. Det är här fnisset kommer in. För under mannens namn kan man ana ett annat namn, liksom utsuddat. Namnet på den ordinarie läraren. Fniss. Det är inte lätt att vara vikarie alla gånger. Eller att ha en... Ungar alltså, de är ju bara bäst! Precis som mannen! (Eller hur var det nu? Fniss).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar