tisdag 19 januari 2021

Solen är ju en stjärna. Vincent också.

Det finns ju så många sätt att smycka sina väggar. Det här är ett av dem.

Även om just det här råkar vara en dörr...

Så länge mörkret ligger tätt runt husknutarna behöver vi ju lysa upp våra hem, på olika sätt.


Gult och guld och allehanda gyllene saker - upplysande i den murriga årstiden mellan årstiderna, om ni förstår hur jag tänker.

Några utrivna sidor ur en plansch-bok med Vincent-tryck, passar mig utmärkt. Jag känner alltid ett uppdämt behov av Van Goghs färger vid den här något gråa tiden på året. Gärna några lite mindre vanliga bilder, några som inte slitits ut av våra näthinnor än. Sedan kan man ju alltid blanda in något annat också, varför inte något med lite klös?

Tyckte jag kom på ett sådant smart sätt att behålla den här stjärnan framme ett tag till. Dels ser den ju inte ut som en traditionell adventsstjärna, åtminstone inte bara. Jag tycker den påminner mer om en sol, och ska vi prata vetenskapligt och tekniskt och fysiskt och så, så ÄR ju solen faktiskt en stjärna. Därför tycker jag att det kan passa bra med en stjärna, förlåt en sol, mitt i konsten. 

Solen var/är en viktig del av Vincent Van Gogh och hans konst, ja, solen - det naturliga ljuset - är ju viktigt i många konstnärers arbete. Alltså; en sol mitt bland konsten. Blev ganska fint, eller hur?

Sköt om er.

<3

/helena

ps Lite lustigt, när jag satte mig ner med en kopp kaffe och beundrade mitt sluga sätt att behålla den här stjärnan uppe på, då lägger jag ögonen på vintage-ikonen Lyn Gardener och ett av hennes fantastiska hem (Bohemisk rapsodi, i nr 1 februari 2011 av det som då hette Elle interiör). Där har hon rivit ut gamla, gulnade boksidor fulla av svart text, och satt upp på sovrumsväggen. Arrangemang av den typen som hon gillar, för att de går snabbt att fixa, säger hon. My kind of woman, säger jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar