onsdag 23 december 2020

God Djur! (Och natur!)

Kom på att jag inte har visat er alla julkort jag "tillverkat" under året. Satt ju som klistrad vid redigeringen redan i somras - av förklarliga skäl: Det är ju då det riktigt bra fotoljuset finns, då vill man passa på. Och det gjorde jag verkligen! Sedan har det blivit fler allteftersom höst och vinter tickat på. Här bjuder jag på ett tiotal av dem. Det ovan är en julvariant på midsommartema. Lite äckligt svensk nästan. Men ni vet ju min bestämda inställning och hållning vid det här laget; att det blågula tillhör oss alla. Vi måste återta våra färger och symboler från rasister och egoister och göra dem till allas - i sann demokratisk och medmänsklig anda. Så det så.

Annars är det ju svårt att komma ifrån att det är ett år när vi är många som vill tända ljus för de oändligt många -  världen över - som borde funnits med oss på jorden denna jul, men inte gör det. Vi tänder alla våra ljus för dem i jul.

Ett ljus till.

Och ett till - på valfritt språk. Eller helt utan ord. Ibland är ord bara överflödiga.

Oftast när jag fixar och donar med bilder så använder jag ju mina älskade vintage-saker. Fotar dem på olika sätt, gärna i fina och kul konstellationer. Som här med dekorationsfågeln mot bakgrund av magnolia-vävnaden.

Kanske föredrar du en annan färgställning?

Sedan händer det ju att jag ballar ur lite med reglagen... Här blev det ändå lite kul, med fågeln som en helt och hållet integrerad del av naturen runtomkring sig. Lite snäll och rosa kamouflage så där.

Själv tycker jag nog bäst om den här varianten, med stjärnan i skyn - eller om det är fullmånen. Här blev fågel och bonad verkligen som ett - med särskilt fokus på det nya året - som vi ju är många som hoppas mycket på. 

Vi avslutar väl som vi började, med två små träiga men kramgoa hästar. God Djur!

<3

/helena

ps  "När vi sjunger och dansar kring granen håller vi liv i en väldigt gammal tradition som är känd i varje fall från 1600-talet. ..." "Artur Hazelius som grundade Nordiska museet och Skansen slog vakt om lekarna och ville att barnen skulle sjunga och dansa de gamla ringlekarna som han räknade som 'de vackraste blommorna i den svenska örtagården'..."

Jag råkade hitta några sånghäften som jag vill tipsa er om, med gamla kära sånger i. Som den som förr kallades Räven raskar över riset. Och Karusellen och Moster Ingeborg. Hopp, mor Annika! - så heter sången som börjar med lunka på. Och Morsgrisar - det är vi ju allihopa. 

Kanske lite oansvarigt av mig att tipsa om aktiviteter där man är nära varandra så här och dansar och sjunger - i dessa på-lagom-avstånd-tider. Men jag tänker mig att ni är kloka nog att bara dansa och sjunga med era allra närmaste, att ni bara umgås med er "bubbla" med ett fåtal närstående liksom. Så dansar och sjunger vi säkert och ansvarstagande även i rådande restriktiva juletider. (Dancing with myself, enlig Billy Idols mer rockiga evangelium, går ju också bra såklart.)

Här hittar ni länken till fem häften med traditionella sånglekar att dansa och sjunga runt granen eller utan gran för den delen. Fem relativt nya häften som Nordiska museet gav ut åren 2005 till 2009, med gamla visor och sånglekar i.

"Den äldsta benämningen på sånglekar är 'jullekar'. Carl von Linné skrev för 275 år sedan ner texten och leksättet till sex lekar som han kallade 'Dahlflickors lekar om juhlen'.

Skära havre, som de flesta av oss gamlingar har dansat och sjungit till någon gång i våra liv, tillhör enligt uppgift de allra äldsta och populäraste sånglekarna.

Och slutligen - glöm inte att variera grisarna, det finns ju farsgrisar också förstås. Och lortgrisar. Och kelgrisar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar