lördag 12 december 2020

Se, jag gjorde en krans. Eller är det en krona?

Eller gjorde och gjorde. Simsalabimade mest bara. Hokus pokus och så där. Lite som farbror Frej, ni vet.

Tog fram ett par gamla grejer ur lådor och skåp och blandade och gav. Det gav någon form av resultat...

Flyttade bryskt undan årets vintage-adventsljusstake (i form av fyra tallrikar med skiftande innehåll) och ställde fram min gamla Luciakrona i plast. I plast ja. En aning trist material, men även en del plast måste ju få komma till användning i återanvändningsvärlden, tänker jag mig.

Minns så väl hur mamma brukade binda ett tjockt lager med lingonris runt den något trista platsstommen. Då förvandlades plastkronan som i ett trollslag (och med mycket tråd och tålamod) till något allt annat än trist. Och självklart är naturmaterial att föredra, det är också därför jag behållit själva ringen till kronan - för att kunna använda den som grundbult till diverse gröna kransar och sådant. 

Det var väldigt nära att min gamla luciakrona åkte ut i förra stora rensningen bland advent- och julsaker här hemma, men något fick mig att behålla den. Kanske var det mest nostalgi? Nu har den i alla fall fått sällskap av diverse konstgjorda blommor och blad. 

Blev ju nästan lite fint ju. En luciakrona som räcker ända till midsommar. Men fattas det ändå inte något här?

Ja, just det, lite citrusfrukter måste vi ju ha. Eller mycket. Men är det inte ändå något som fattas på något sätt?

Jo, så där ja. Då var det röda bandet på plats också. En grön och skön - och brandsäker! - vintage-Lucia önskar mannen och jag er alla.

Sköt om er.

<3

/helena

ps Mandalas har väl de flest av oss hört talas om vid det här laget? Särskilt sådana som läggs symmetriskt av diverse blomblad. Men yantras? Nej, jag hade inte hört det ordet innan mannen kom hem och berättade att eleverna, i en av klasserna han vikarierade hos, fått som uppgift av sin lärare att rita och måla mandalas och yantras på jultema. 

Yantra är tydligen den hinduiska motsvarigheten till den buddistiska mandalan. Vilken kul idé att göra dem på jultema. Med kulor och stjärnor och allt vad man kan komma på, tänker jag. De något yngre barnen fick måla Professor Baltazar-granar; liksom snirkliga, färgglada trekanter liknande de som visas i det klassiska barnprogrammet. Kul idé, var orden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar