måndag 27 juni 2022

Låt oss se vad vi kan (åter)använda denna måndag till

Oj, som jag funderade. Och funderade. Och tänkte. Och tänkte lite till. Hur ska det gå till - att slippa de där högarna av kläder som jämt blir liggande på stolarna i sovrummet? 

Den här delen av sovrummet, som dessutom används som arbets- läs- och allmän myshörna, behövde ett lyft, kände jag. Visserligen är stolarna snygga och så, men vad hjälper det när det alltid ligger halvanvända kläder på dem? Sitter på dem, gör vi aldrig heller. Därför kändes de överflödiga här. Och lite svåra att flytta fram och tillbaka, när utrymmet behöver användas till diverse arrangemang och fotograferande.

En herrbetjänt vore nog bra, tänkte jag. De brukar ju gå att ropa in begagnade på auktioner, för en hyfsad peng. Men nej, den skulle fortfarande vara väldigt synligt från övriga hemmet, eftersom dörren mellan rummen oftast står öppen. Och så snygga är de väl inte ändå? tänkte jag då. 

En stege då? Ja, varför inte? En sådan där nätt klädstege, som kan stå lätt lutad mot väggen. Av bambu eller något annat lättviktigt material. 

Till slut blev det nästan hål i golvet, av alla funderande varv jag gjorde. Men så plötsligt - bing! Glödlampan, förlåt LED-lampan, uppe i det överhettade huvudet började plötsligt att blinka:

Varför inte utnyttja det vi redan har?

Vikväggen! Plocka ner alla dekorativa småting och tavlor och placera några gamla snygging-galgar där? Yes.

På tal om återanvändning: Visste ni att man kan byta ut den här delen på gitarren? Den som sitter längst upp på halsen? Spänn-delen, så att säga. Vet inte vad den kallas. Spännskruvsdelen liksom. Nej, det visste inte jag heller. Eller jag hade aldrig tänkt på det, förrän en av mannens gitarrer behövde en ny sådan här del. 

Och nu är den här snygga - men obrukbara till sitt egentliga syfte - delen över. Det här är den utbytta, gamla. Och den tänkte jag förvandla till något annat, eftersom den är så dekorativ känns den onödig att bara kassera.

Hm. Får allt ta mig några rejäla tänkarvarv till, tror jag bestämt.

Vi tar en färgglad paus så länge. Vilar ögonen mot de tre alster jag hann avsluta igår. En av dem heter förresten: Gitarrkropp och själ. En annan Miljörörelsen. Blev riktigt nöjd med alla tre faktiskt. Äckligt självnöjd nästan. Mannen tyckte också att de var okej. Mer än okej, för han hoppade faktiskt jämfota upp och ner och high five:ade. Så bra tycker vi att vi är. Ja, Jante har inte bara semester, han har flyttat från stan. Flydde landet lagom.

Det var det. Lite nyskapat. Mycket återanvänt. Det är lätt hänt. Haha. Nej, det tog mycket tankekraft, som ni säkert förstod. 

Men nu hänger allt på vikväggen, så att säga. Vi får väl se om det här var en sådan jättebra idé, eller bara bra. 

Sköt om er.

Och kram.

/helena

ps Hade ju en annan fundering också. Något annat färgglatt och återbrukat. Hm. Får jag tid till det denna sista måndag i juni, tro? Tisdagar går ju annars också bra att återanvända. Och onsdagar, har jag hört. För att inte tala om torsdagarna. Eller vilken dag som helst. Twentyfourseven. Ett bra mått på återanvändningspotentialen. Alla dar i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar