torsdag 9 juni 2022

Sprakande, språkande inspo

Den ständigt föränderliga graffiti-väggen - en dag såg den ut så här.

Det är färgerna jag suger åt mig, som nektar. Lagrar färgkombinationer som får hjärnbarken att dansa och vibrera av livslust och glädje. 

Men också orden - taggarna och budskapen som syns här och var - bildar en poetisk helhet tillsammans med färg och form.

Rosa ögonbryn som matchar läppstiftet - cool. Sådant som jag tar med mig in i mitt eget skapande. Det är underbart att få bli inspirerad av andras konstnärliga uttryck. Intryck som jag lagrar och vänder och vrider på - och blandar med alla andra uttryck - och intryck.

Helst vill vi väl ha våra stubbar lite naturligare, va? Men fin är den ju ändå - och inspirerande. Slitet ord, det där, men sant. 

Det här är verkligen ett talande exempel på när de olika uttrycken samspråkar. Samsprakar. När fotandet inte bara leder till tankar om det egna målande bildskapandets utveckling, utan också till nya vägar framåt bland bokstäverna - skrivandet.

För att ta ett väldigt aktuellt exempel: Stubben ovan gav mig idén till en dikt-text. Kanske något ni vill ta del av? I all sin enkelhet? Några tankar - som färgen, formen och typsnitten på den föränderliga väggen väckte hos mig.

FÄRGLÄRA

Lava

Vägglava

Vägglav

Levande 

Strömmande liv genom armen

Droppar av klarhet

Vitt gräs

Stammen som inte lever längre - syns mer levande än någonsin 

Talande färgpalett

Facettögon

Armen, handen, fingrarna mot burkens självklara skriftspråk 

Budskapet som når dig, ända in, genom alla sinnen

Näsborrarna som vidgas, sprayen som lägger lager på lager av yta inuti dig

Aldrig har det rosa känts så knoppigt, som när det landar bredvid det blå just så

Grönt - en stum, stram, krum, krympt beteckning - som inte säger något om alla de kulörer den innefattar

Mint

Aqua

Turkos

Ett helt grönt hav

Och blått

Och grå

Som när himlen vilar sig en mulen dag

Transparensen lyser

De vita accenterna

Sätter tonen

Finishen

Livet

Lava

Levande

Armen

Den sjungande tonens förlängning

Färglära

En känsla som inte ska tas på

Innan tanken torkat ordentligt

Det doftar om signaturen

Som i naturen, fast tvärtom

Grönt

Stammen

Och kronan på verket

Mot sylvass kontrast

När du går förbi, i din favorittröja

Och dina arbetsblå jeans

En del av konstverket?

Ja, det är du.



/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar