tisdag 12 maj 2020

Eller så gick hon in för att skriva...


... i sin dagbok. För det var tydligen dagbokens dag i dag. Visste ni det?

Har suttit och redigerat vidare ett tag nu på kvällen, börjar bli ganska nöjd. Men bilden ovan är inte heller slutresultatet. Bara så att ni vet.

Vad skulle ni skrivit i eran dagbok idag, om ni hade haft någon?

Jag skulle skrivit något om att det regnade. Och haglade. Och att solen sken. Och vinden ven. Men att det inte spelade någon roll. För idag var inomhus ute - i bilden som jag är på väg att få till.

Och så skulle jag berättat om att jag fick mycket gjort, fast det inte kändes som att jag fick något gjort.

Mannen skulle fått ett eget kapitel. Något larvigt om att han är bäst, som vanligt. Helt enkelt för att det är sant. Det behöver inte vara svårare än så. Idag förmedlade han dessa kloka ord från sin arbetsdag till min:
"Ingenting är obehagligare än en dygdig person med en ond själ"
Det skulle blivit dagens citat i den dagbok jag inte har. Ord och inga visor. Falsk varudeklaration finns det gott om folk som stoltserar med, tänker jag.

Det var tydligen Walter Bagehot som sa det först, eller nåt. Fast jag vet fortfarande inte vem det är. Vet du? Skulle jag säkert ha frågat dagboken, eftersom den måste vara så mycket äldre och klokare än jag. Den börjar väl på dag ett? Jag börjar ju först i början på 70-talet. ;)

Sedan skulle jag skrivit upp barnens ord också. Skolbarnens kloka ord:

"Där det finns choklad där finns det hopp"
"Jag kan så mycket mer än jag tror"
"Var snäll"
"Vänlighet är som en boomerang - den kommer alltid tillbaka på nått sätt"

Och dagen slutade med te och ägg och True Detective.

<3
/helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar