onsdag 6 maj 2020

Ljuva åttiotal. Och 90.


Pastell. Ett sådant snällt ord. Känns som att det fanns närvarande stora delar av mitt unga liv. Åttio. Nittio.


Plockar upp mitt gamla Geni-spel - av flera skäl. Först häller jag ut alla hoptorkade gummibandsbitar som ligger spridda i hela kartongen, sedan börjar jag leta efter det jag egentligen letar efter. Dels vill jag finna fler pusselbitar, för att kunna fortsätta med fototemat jag håller på med. Dels undrar jag om det fortfarande finns relevanta frågor att ställa sig.


Och det är klart att det gör. Det finns ju alltid fler frågor att ställa sig, inte minst i de tider vi befinner oss i just nu. Just nu undrar jag iofs mest varför jag alltid stökar till det så mycket på köksbordet? Hehe.


Äsch. Det är ju för en god sak som det blir lite messy ibland. För att få till några läckra bilder. Eller helst bilden med stort B.


Vad är det för ljushuvud som lagt en stearinstump mitt i alltihop? Samma som tycker att en del av de gamla frågorna känns lite sorgliga. Som: Var är Bhumibol kung? Eller: I vilken stad ligger kyrkan Notre Dame?


Jaja. Bäst att lägga tillbaks den anyway.

Anyway. Lite pastell i vardagen skadar ju aldrig. Och jag har hittat det jag letade efter: Fler pusselbitar, en snygg trätärning, frågor. Och svar. Och kisses.

<3
/helena

ps Ska vi ta några direkt? Några frågor alltså? Många känns förstås daterade på ett småtråkigt sätt, men historia-korten har jag faktiskt plockat fram för att använda. Historien ändrar sig inte. Eller det gör den ju ibland, åtminstone uppdateras vissa fakta. Men ändå. Vad säger ni? Ska vi ta några frågor? Lite blandat? Kanske mest sport, eftersom vi är många som längtar efter det nu? Ja, så gör vi. Några (föråldrade?) frågor från pastellfärgade kort coming up:
  1. Hur många guldmedaljer vann Eric Heiden under OS 1980?
  2. Från vilken världsdel kommer potatisen?
  3. Vilket språk talas av flest i världen?
  4. Hur många länder gränsar Polen till?
  5. Vad är Ruda Slask?
  6. När blev Kina republik?
  7. I vilket land var Haile Selassie kejsare?
  8. Vad kallas en för cykellopp specialbyggd rundbana inom- eller utomhus?
  9. Vilken sport räknar man med återupplivades 1831 i England?
  10. Vad börjar en medley-simmare med?
  11. Vad hette havsguden i grekisk mytologi?
  12. Vilket år flög Charles Lindberg över Atlanten?
  13. Vilket land arrangerade ishockey-VM 1985?
  14. Hur många gånger växlar varje lag under ett stafettlopp på 4*100m?
  15. Vad brukar vi kalla Lac de Constance?
  16. Vad var täcknamnet för de allierades invasion 1944?
  17. Vad grundade Lord Baden-Powell?
  18. Vem står staty på Trafalgar Square i London?
  19. I vilket land ligger bergstoppen Professor Undén?
  20. Var regerade drottning Hatschepsut?
  21. Vilken europé tjänstgjorde som borgmästare i en kinesisk stad på 1200-talet?
  22. På vilket språk är Rigveda skriven?
  23. Vad heter medeltidstornet i Helsingborg?
  24. Vilken är den längsta löpgrenen i OS?
  25. Vilket år bildades FN?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar