fredag 8 maj 2020

Kanske...


...stannar vi bara hemma och läser. Läser vidare i de två, tre böcker vi håller på att högläsa i. En salig blandning. Allt från en brokigt broderande Zola till en mer modern, komisk historia, något om min nutid. Ett par kapitel av Mannen utan öde av Imre Kertész, viktig läsning. Och så lite Harry Martinson på det. Kanske blandar vi in något mer, kanske inte.

Kanske skriver vi vidare på vår nya story. Kanske inte. Kanske tittar jag in en sväng till er den här helgen. Kanske inte. Kanske fotar jag något jag har väntat på att få fota länge. Kanske inte.

I vilket fall som helst hoppas jag att den här helgen blir lite lugnare. Förra helgen läste vi ut en hel bok. Visserligen en liten bok, men ändå, det tar ju lite mer tid när man högläser. Såg en bra, en dålig och en halvdålig film. Skrev en massa. Spelade spel. Övade på Afrikas länder igen. Kommer man någonsin lära sig alla femtiofyra? Eller är det femtiofem? De där sabla ögrupperna! För att inte tala om alla huvudstäder. Inte för att man behöver kunna dem alla, men det vore kul.

Många kanske där. Har ni något särskilt inplanerat till helgen? Eller ingår det en hel del kanske i den också?

En sak är jag säker på. Eller två. Att vi fortsätter tända ljus för alla dem som inte är med oss längre.

Och att jag önskar er en riktigt bra - och givande - helg!

<3
/helena

ps Den bra filmen. Om ni orkar med en verklighetsbaserad och ganska undervisande film, om det mänskliga psyket, då kan jag rekommendera er att se Experimenter (2015). Med Peter Sarsgaard som Stanley Milgram. Winona Ryder i biroll, men som hon gör den! Bra film, men otäcka slutsatser. Är vi inte bättre än så?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar