torsdag 14 maj 2020

Fem särskilt fina - A good book-moment


Jodå. Här är det färdiga resultatet. En stunds avkoppling. En historiskt viktig stund. Lässtunden. Läslusten.


Gjorde några olika varianter. Lite mer djup i vissa. Lite text. Tänker mig att de kan få agera vykort.


Kort att skicka till någon du tycker om, i dessa tider av social distans. Boktipskort. Korta fraser för att ge mer mening åt tillvaron. Eller många, långa meningar, om det är ett tjockt boktips.


Eller så skickar du kanske en bok till en vän, ihop med kortet. Kanske en bok du läst och vill skicka vidare.


Kort att skicka med boktips eller bok eller bara ett citat ur en bra bok kanske? Hursomhelst, utgör den här bilden också en del i mitt återkommande vintage-tema: Fem särskilt fina. Så då kör vi det också:
  1. Fågel blå. Nej, inte så blå den här gången. Men så många gånger jag har haft användning av de här dekorationsfåglarna. Ropade in en hel liten låda med dem en gång i tiden. För den berömda tjugan eller så.
  2. Brittisk kruka. En favorit i tre olika färger. Blå, grön och rosa. Organisk. Påminner om Morris och den slingrande, inspirerande designperioden runt förra sekelskiftet. Funkar lika bra som vas till en och annan primör.
  3. Stråhatten. Halmhatten. Tror bestämt att den hängt med mig ända sedan högstadiet. Köpte den till ett sommarlov, tror jag.
  4. Men broderade blommor doftar ju inte? Nej. Men synintrycket efter nålens flitiga färd över tyget är desto mer överväldigande! Alla dessa kuddar. Alla dessa broderier. Ofta kostar detta handens konstverk ingenting där ute i den stora, vida vintage-världen.
  5. Böcker! Gamla. Halvfranska. Med prickar och rutor och ränder och allt möjligt annat grafiskt ögongodis. Gärna med guldkant.

<3
/helena

ps Det var det. En färdig bild, av det som började som en vacker dag i bersån eller på verandan. Det som egentligen skedde inomhus, i en av mina arbetshörnor. Sedan gick hon ju in för att skriva dagbok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar