onsdag 3 november 2021

Bokstavsdubbletter & bildmemo

Lov. Löv. Lös. Tös. Så leker man leken Dubbletter. Hittar leken i boken om Alice. Den verkliga Alice. Sagan om Alice i verkligheten, som boken av Christina Björk och Inga-Karin Eriksson heter. En fantastiskt fin bok, från 1993. Hittade den i våra bokgömmor när vi rensade senast. 

Tror bestämt att jag ropat in den i en proppfull boklåda någon gång, fast jag minns det inte. Men så måste det nog vara. Och så tänkte jag säkert att den där smått magiska boken för barn, och vuxna med barnasinnet kvar, måste jag läsa - innan jag skänker den vidare. 

Har ni tillverkat ett eget memo någon gång? Nej, jag menar inte en meme... Jag menar ett gammalt härligt, hederligt memo. Ett memory-spel. Ett spel fullt av bilder. Olika bilder gånger två, som ska paras ihop, ni vet.

Är inte det en rolig pyssel-idé? Att teckna och måla egna memory-bilder? Sedan kan man kanske fixa den andra bilden, själva dubbleringen, med hjälp av en kopiator. Eller skanna och printa ut bara. Eller så ritar man kanske direkt på någon skärm, det kvittar ju, bara det blir bra och kul och många bilder. Och exakt två av varje. Två av varje som är exakt lika. Sedan är det bara att leka. Försöka hitta paren och para ihop dem.

Alice Liddell. Så hette Alice, som inspirerade Lewis Carroll att skriva om Alice i Underlandet. Och Dodgson var författarens riktiga namn. Eller gamla vanliga och mer vardagliga, kan vi kanske kalla det.

Paret Sandbergs underbara figurer gör det här memo-spelet så extra kul. Ska nog leka lite försiktigt med det, innan det skänks vidare ut i den stora återanvändningsvärlden. Roligt från tre, fyra år. Och ändå upp till hundra. Minst.

"... - Nej, nu tycker jag vi leker Dubbletter. Det var en lek, som Mr Dodgson hittat på.

- Ja, sa han. Gör hund till katt.

- Får jag vara med? sa Rhoda, som kommit in.

- För att leka Dubbletter måste man kunna bokstäverna, sa Alice. Och det kan inte du.

- Jag ska minsann lära mig de där gamla bokstäverna, sa Rhoda. Då är jag tillräckligt stor. (Men sedan ska jag inte bli för stor.)

- Nej, bli inte det, sa Mr Dodgson.

Boken om Alice fokuserar vi kanske mer på en annan gång, om jag inte hunnit skänka den vidare innan dess.

För nu är det ju mest spöken och sånt som gäller. Lilla söta Laban och så. Funderar verkligen på att tillverka ett eget memo. Hm. Vad ska jag ha för baksidesbild, som kan vara lika bedårande gullig som Laban? 

Kanske ska den inte vara gullig alls...

Sköt om er. Och lek lite, vetja.

<3

/helena

ps "... Så leker man Dubbletter

Välj ut två ord med lika många bokstäver. Skriv dem under varann, med en bra bit emellan. Byt ut en bokstav i taget i det övre ordet, tills du har fått ihop till just det undre. Men varje gång måste det bli ett riktigt ord (eller ett riktigt namn) 'som ska kunna användas i fint sällskap', som Mr Dodgson sa. Alltså inga felstavade eller påhittade ord. Ibland är det svårt, ofta måste man gå en 'omväg' innan man kommer rätt. Den som har minsta antalet mellanord har vunnit. Så här: HUND, kund, kurd, Kurt, kart, KATT. ..."

Dog, dot, cot, cat. Eller Lov, löv, lös, tös. Eller vilka ord som helst som kan förvandlas, bokstav för bokstav, på vilket språk som helst. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar