söndag 21 november 2021

Här hemma - solting

Kommer ni ihåg att jag rensade ut en massa, massa inredningsmagasin och antiktidningar för några år sedan? Då passade jag på att riva ur en del oemotståndliga sidor, i tidningar som inte höll som helhet, så att säga. Eller helt enkelt inte fick plats här hemma. De här utrivna sidorna ligger i en mapp där jag kan välja och vraka inspiration efter humör, årstid och smak. Tycker den massiva ljuskronan här ovan är så fantastisk, önskade att jag hade den live, men nöjer mig med att den alls får plats i vårat lilla dockhem. Papperskrona med ljus i. Fint som snus ju.

På tal om papper... I köket hänger den första kransen som jag målade. Den med lite höstigare stuk. Den som jag nog klippte ner i en aning för litet format, men den får ändå sitta kvar här en stund till. Snart nog kommer det kanske upp något annat här. Vi får väl se.

Annars då? Jo, jag har precis fotat tomater. Jodå. Haha. Inte alls i matsyfte, utan i ett helt annat sammanhang. Jättebra med rekvisita som man bara kan äta upp sen. Tror bestämt att det vankas stekta tomater. Många av de lokalodlade är ju så smaklösa vid den här tiden, de får upp stinget lite med hjälp av kryddig korv och en snabb fräsning i pannan. Pasta till. Eller vad man vill, förstås. 

Annars är det såklart smartast att äta saker som växt under jord, den här tiden på året. Men ibland vill man ju blanda upp med en tomat, eller två. Eller fyra. Fortsättning följer på tomatberättelsen sen någon gång. Vänta bara. Alltså fotona med tomater på, själva tomaterna struntar vi i, de ligger ju ändå snart i ett par maggropar nära oss.

Och så funderar vi på vad vi ska högläsa härnäst. Det blev en lite längre paus från nöjesläsningen än vi brukar ha, på grund av en diger fritids-agenda full med annat. På tal om det, jag har inte glömt att jag utlovat filmtips, de kommer, så småningom. Och Fem särskilt fina är på gång, jag lovar. Var bara tvungen att prioritera att fota idag, när ljuset var så vackert och strålande ett tag.

Vet inte om vi ska leta upp något oläst i våra egna hyllor igen, eller läsa något nytt, åtminstone nytt:ish, den här gången. Har ni några tips? Har ni läst några bra romaner på sistone? Eller kul novellsamlingar för den delen?

Nu vankas rekvisita till middag. Röda, stekta tomteluvor...

Sköt om er.

<3

/helena

ps Hoppas ni har en fin söndag. Här har solen just tackat för sig, och runt de älskade vintage-tingen lägger sig skuggorna igen. Soltingen får vila en stund. Sol-ting. Saker som får extra glans med hjälp av solen. Solting. Ting som trivs i solens sällskap. Men det förstod ni säkert ändå. Smarta läsare, det har jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar