lördag 20 november 2021

Lucia, stjärntyg och något krackelerad ängel

Det är mycket nu. Mycket att ta del av. Mycket jag skulle kunna skriva om. Där finns alla dokumentärerna om allt som vi måste hålla oss uppdaterade om, som de om plasten. Den invasiva påverkan som fel sorts plast - och framförallt mängden plast vi utsätts för under en livstid - har på vår hälsa och miljön runt omkring oss. 

Där finns flyktingarna vid gränsen till EU. De som behandlas som boskap, nej, sämre. Mycket sämre. De som cyniskt behandlas som brickor i ett spel. Ett politiskt maktspel med mycket höga insatser. Människoliv.

Det är statsminister-prat hit, och statsminister-prat dit. Jag är säker på att vi kommer få en bra statsminister snart, även om det högst upp på min önskelista inte står nationalekonom i cv:t, utan snarare humanist och miljövän. Men jag antar att det ena inte behöver utesluta det andra. Handlingskraft och klarspråk är ju hur som helst bra inom alla ämnen. Även om handlingarna måste vara solidariska. Och klarspråket klinga ödmjukt och inkluderande, alltid.

Men jag landar mjukt bland människor som bryr sig. Jag landar bland alla oss som både vaccinerat oss, och hjälpt några andra där ute i världen att också kunna göra det. För visst måste vi fortsätta försöka få fler att inse att vaccinerna är vår väg framåt i den här envisa pandemin? 

Vi måste både ta vårt ansvar här, i den rika, privilegierade - och relativt sett välfungerande - delen av världen OCH se till att de delar av världen där bara ett fåtal procent har fått möjligheten att skydda sig själva och andra får hjälp med tillgång till vaccin framförallt, men också logistisk assistans och annan vägledning till sjukvården och omsorgspersonalen. 

Puh. Lång mening det där, men viktig.

Kim Kardashian. Det är hon som är en av veckans skyddsänglar, tänker jag. Hon har varit med och räddat livet på ett trettiotal kvinnliga fotbollsspelare och deras familjer, läser jag hos Svt:s sajt. 

För att rädda livet på någon innebär inte bara att ge de som svälter mat, eller bidra med sitt engagemang eller en slant till någon av biståndsorganisationerna som hjälper till att vaccinera världen, det innebär också att låta någon fortsätta sitt liv utan påverkan från totalitära regimer som tycker att kvinnors liv ska inskränkas till att leva bakom skrymmande tygstycken så nära spisen som möjligt, gärna med fotboja på. 

Kim! Kim! Kim! Att använda sig själv och sitt inflytande på det sättet är inget annat än änglalikt i min värld. Kim, jag tillägnar mina vackraste skyddsänglar till dig, nu när det börjar närma sig adventstid och de ska få komma fram och sprida ljus här hemma. 

Det måste vara på grund av den här kraftfulla, medmänskliga handlingen som jag har gått runt och gnolat på Ängeln i rummet hela veckan. Hon som har den vackraste av själar, som Eva D själv. Hon som också är full av allt det andra, som gör en människa hel, ni vet.

Och sedan nynnar jag vidare, med Gunnar W:s djupa stämma inom mig - nu tändas åter ljusen, i vår lilla stad.

Sköt om er. Och varandra.

<3

/helena

ps Plockar fram. Och tillbaka. Så kallade jag det här inlägget, först. Sedan ville jag låta ljusets drottning få allt ljus på sig. Och snöstjärnorna som breder ut sig över spetsen. Och de antika tallriks-änglarna som låtit sina vingar skydda oss länge, länge nu. Men visst, jag plockar fram. Och tillbaka. Alltid. För det är ju en del av mitt jobb att använda mina vintage-saker till bra saker. Till att illustrera livet. Och allt vindlande svårt och förfärligt och underbart och härligt som ingår där. 

Men jag plockar också fram olika adventspynt, och så småningom julsaker, varje år. Några få gamla saker tittar kanske upp ur vrårna varje gång det är dags för den röda, varma högtiden. Men oftast varierar vi vilka av våra vintage-ting som ska få komma fram och glänsa och beröra och utgöra nya och spännande kombinationer.

Lite som i följetongen här inne, ni vet, den som jag kallar för Fem särskilt fina. Det är en ny sådan på gång, med fem gamla saker, som jag nämnde igår. Men de dröjer ett tag till, har inte hunnit redigera fotona till det inlägget klart ännu, och det beror bland annat på att jag håller på med ett par illustrationer just nu. Bilder inspirerade av Lucia, bland annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar