måndag 8 november 2021

Jakten på årets adventsljusstake har börjat

Hm. De engelska tekopparna med önskebrunnen på, de kanske kunde vara något? Eller någon annan kopp?

Eller några snygga gamla glas? Hm. Fast det har jag ju använt förut förstås. Jakten på årets adventsljusstake...

...börjar självklart här hemma, i de egna skåpen och gömmorna. Om man nu inte bara nöjer sig med den gamla vanliga vintage-staken år från år, vill säga. 

Om man vill hitta på något annorlunda att sätta de fyra förväntansfulla ljusen i, då kan jag varmt rekommendera att vittja skåpen på koppar, fat, glas och brickor av alla de slag. 

Förra året, eller var det förrförra, då använde jag fyra fat och fäste gammaldags julgransljushållare på dem. Fyra fat att fylla med något fint eller gott eller både ock. Ett annat år använde jag snygga koppar och teburkar.

Någon gång gjorde jag något riktigt snyggt i en gammal bakform, minns jag. Eller det har jag nog gjort flera gånger förresten. En pastejform borde också funka, eller en soppskål, det finns ju så många fina, menar jag. Märkta med patinerad stämpel från Rörstrand eller Gustafsberg eller Gefle eller Göteborg eller nåt.

En gång förvandlade jag Savoy-vasen (ofta kallad Aalto-vasen) till en böljande härlig plats för de fyra lågorna att sprida sig runt. 

Vaser, snygga glas, gammalt porslin eller halvgammalt, eller något bra fat - många saker man hittar i köket kan funka alldeles utmärkt som en annorlunda adventsljusstake, om man vill förnya sig lite, utan att köpa det minsta nytt.

Lägg bara lite småsten i valfri pryl, tingest, grej eller sak, alltefter känsla och smak, så står ljusen stadigt sedan. Förstärk eventuellt med häftmassa eller något sådant i botten. Eller ställ en liten ljusstake inuti din skål eller vida vas, och täck sedan med brandsäker dekorationssten. Ställ gärna det hela på en plåtbricka sedan, för extra säkerhets skull, menar jag.

Hm. En tanke har nog fötts här, en strålande idé eventuellt. Men jag måste öppna ett annat skåp, tror jag. Eller två.

För snart blir det ju strålande tider igen, mina vänner.

Sköt om er.

<3

/helena

ps Hittar ni inget där hemma i skåpen, då är det ju bara att flytta ut jakten till diverse antik- och vintage-ställen. Bara att söka efter udda snygga fat och koppar och dylikt bland second hand- och retroaffärer där ute. På webben. Eller live, så att säga. Eller på den välsorterade loppisen.

Ibland kan man ju dessutom hitta någon snygg "färdig", mer eller mindre klassisk, adventsljusstake där ute på andra hands- och begagnatmarknaden, om man har tur. Eller så letar man upp fyra udda ljusstakar avsedda för enstaka ljus. Bara att leta upp fyra olika som ser ut att kunna trivas ihop. 

Good luck och så då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar