torsdag 5 augusti 2021

Kan jag kanske kalla mig vintage-målare då?

Det är ju för härligt alltså, det här med mixed-media. Av det bildskapande jag pysslat rätt mycket med den senaste tiden, som ni vet, måste jag säga att det här med att försöka sig på att måla för hand är en hit. Och då gärna tillsammans med ett par väl valda knapptryckningar i redigeringsprogrammet efter avfotograferingen.

Det här med att måla av saker är ju ingen lätt match innan man övat en hel del. Så ge inte upp era eventuella konstnärliga ambitioner efter första stilleben-försöket. Här är min helt analoga förlaga till den något redigerade bilden överst. Blev ganska nöjd med den faktiskt (som ni säkert förstår av att jag alls visar upp den här inne...).

Här är en annan redigeringsvariant, där jag släppte på lite genomskinligt ljus och fick till en slags djupeffekt. Sedan kom jag åt en annan knapp, kanske kan jag säga att jag slant, för plötsligt visade sig en...

...elefant. Va? Nej, nu måste det gått snett här på något sätt. Hm. Skämt åsido, här är ett annat experiment. Analog målning under relativt kraftig redigering. Här har jag fotot innan den skrynkliga godingen hade torkat. Väntar med spänning på att se hur den här tar sig ut precis som den är, när den är torr. För här har jag gjort en del manuella effektsökerier, helt utan datorns stöd. Kanske visar jag er den au naturell sedan, om snabeln alls verkar presentabel och så.

Här är den ljussatta varianten tillsammans med lite struktur. Hm, vad tycker ni? Blev den här bäst? Eller föredrar ni den översta? En smaksak? Ja. Jo. Så är det nog. Anyway. Det som är fint med att mixa olika konstformer så här tycker jag är helhetsbilden. För visst är jag nöjd med min målade originalbild. Den är okej. Men så här; målad och avfotad och tilläggsredigerad digitalt blir hela ytan en bild i sig. Med papperstuss, bricka och pensel och allt. Lite kul, eller hur?

Känner ni igen grejerna, förresten? Från köksfönstret? Jodå. Där är de små statyetterna (älskade, åldrade födelsedagspresenter - som jag fick när jag var ung och vacker - av älskade mannen!), och där finns den intrikat mönstrade vintage-vasen från BAY och den klassiska syltkrukan.

Jag fortsätter alltså att måla av en del av mina gamla saker. Försöker måla av. Inte avbilda, tolka. Fint så.

Sköt om er.

<3

/helena

ps Om jag hinner, i så fall, ska jag visa er en annan målande sak jag provat på. Återanvändning och målning i kombination, igen, fast på ett lite annorlunda sätt än här. Om jag hinner kommer det in senare under dagen. Om jag inte hinner? Ja, då får vi väl ta det en annan dag då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar