torsdag 20 oktober 2022

Bambi, tomtar, kaniner & ett par andra nissar

Jag ger upp. Det är lika bra att jag också tar ut julen i förskott. Jösses, säger jag bara. Det är ju julhysteri, redan. De senaste dagarna har jag försökt surfa runt en del bland vintage och antikt - och en del nytt också faktiskt. Försökt inspireras av mysig inredning och kul prylar utan att vilja se just julsaker. Men det är lönlöst och nästan stört omöjligt. Överallt lyser stjärnor och glänser adventsljus. Så då gav jag upp. Julen är här. 

I det svaga morgonljuset plockar jag fram den här oansenliga påsen. Med platt innehåll. Inte särskilt glatt, från det här hållet. Men om...

...man vänder på steken blänker det desto mer. Självaste Bambi. Som tydligen viskar hemligheter med en vän.

Och här en ängel, som verkar ha ont i fötterna. Lite bräckt. Hon är väl inte vad vid att gå, den stackaren. Har hon fått flygskam, tro? ;)

Ganska märklig blandning. Inget uppenbart tema bland de här bokmärkena, tydligen. Här verkar det vara parad på g. Kan det vara en ny brittisk premiärminister som ska sväras in? Igen? Jaja, hästarna är i alla fall fina. Visst?

Oj, den här killen verkar ha bråttom. Hippie-tomten har alltid något skoj på lut, kanske? Vill väl inte hamna med skägget i brevlådan, förstås.

Nähä, då är det här bonusinlägget strax till ända. Var bara tvungen att visa er det gulligaste bokmärke jag någonsin sett först! Men hur ser det ut egentligen? Äter den på en chili? Nöjer sig dagens coola kaniner inte med morötter? Fast det här bokmärket är väl snarare nött än nytt. Bättre lite stött och nött, än att vara en nöt, som vi brukar vitsa till det när det börjar lacka mot jul.

Sköt om er.

Och kram.

/helena

ps Det är något med det här myckna. Det överdådiga som väller ut och fram vid den här tiden. Det hjälper liksom inte att så mycket är tillverkat av återvunnet och gjort i tunna material nuförtiden. Okej okej, det är såklart bra, men det känns ändå för mycket bara. 

Det är då, när överdådet dignar redan i oktober, som jag söker mig till det enklaste: En liten påse med blandade bokmärken bara. Något som säkert låg underst i någon loppislåda. Undanskymt, underst. Och så innehåller det så mycket fint. Bara en sådan sak som - Bambi!

Annars tänker jag att man måste sålla och sovra väl. Välja med omsorg, om man ska investera bland allt nytt pynt. Välja något som man vill ha länge. Eller som man kan vara ganska säker på att någon annan vill ha, sen. Sedan, när det hamnar på andrahandsmarknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar