lördag 31 december 2022

Hjärtligt slut

Barbara Walters och Benedictus har gått ur tiden, som man säger. Läser vidare om ditt och datt och om någon som fått fnatt, ungefär så. Ungefär som vanligt, med andra ord. På nyheterna alltså. 

Men det är mest ponnyn Fritte som fångar min uppmärksamhet. Hm. Haha. Orka liksom. Fler än jag som inte riktigt orkar med nyhetsflödet och något allvarligare än en gullig gammal ponny just nu? 

Trassliga hjärtan, är det det vi har? Döpte bilden till det: trassligt hjärta. För att jag tror att det är det vi har, efter det här året. Slitna och trötta hjärtan. Även om de fortsatt brinner och slår dubbelvolter för allt som är viktigt och riktigt, såklart. Men ibland tycker jag mig höra det viska: Vila mellan hjärtslagen. Låt hjärtat vara med, men låt det också vila i lättsamhet och glädje. Låt det dra ihop sig, till ny kraft. Låt det samla blod och mod till nya utmaningar. Låt det sedan flöda och flamma och blomma ut igen. Lite så, tycker jag det viskar och vädjar om.

Med det önskar mannen och jag er ett gott slut, ändå. (jag bevisade just min egen trötthetstes genom att skriva got slutt...). Och en alldeles hjärtegod start på det nya, även om det mest bara är almanackan som är fräsch - samma gamla nyårslöften hörs alltid i kör vid den här tiden. År efter år, tror folk att de ska skärpa sig och bli bättre på allt möjligt bara för att en siffra byts ut mot en annan. Håhåjaja. Det är väl bättre att tänka att man är ganska bra hela tiden, menar jag. Att man duger. Är helt okej, för det mesta. Vi duger, hör ni. Precis som vi är.

Hoppas att allas våra hjärtan ska orka slå minst 23 slag vid klockan 24. Minst, sa jag. Jag snackar vilopuls nu. Haha. Sedan får det allt börja jogga upp sig lite igen, va?

Sköt om er.

Och kram.

/helena

ps Det här var väl det tjugotredje fotot då. Ett komplement till de 22. 22? Ja, det heter så, det 22 foton långa inlägget som blickar bakåt rent fotografiskt. Lite personligt, men mest om allas vår gemensamma kärlek till de redan använda sakerna. Vintage-love. Om ni vill se fler bilder och läsa lite fler ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar