måndag 20 december 2021

Nu kör vi vintage-jul på riktigt!

Lisa Larson. Behöver jag säga mer? Nej, det namnet sitter fast som god och precis lagom klibbig knäck i våra hjärtan. Tomten fick jag när jag var liten, eller åtminstone väldigt ung. Ibland får den titta fram ur vintage-vrårna. Älskar ju att bilda nya konstellationer med hjälp av mina gamla ting. Tycker den lilla kannan från Bo-fajans gifter sig väldigt nice med hipster-tomten signerad bästa LL. Det känns som om han kommer med grönt till oss. Ser ni det? Den gröna, återanvända, julen är här för att stanna. 

På tal om grönt. I kökshyllan står Grön(a) Anna kvar och väntar på nästa vår, precis som majblomman. Inte mycket är ändrat här sedan det gröna utanför gulnade och gick till vintervila. Tycker det är fint precis som det är. Ett par fotriktiga pepparkaksformar och siktet inställt på den verkliga, internationella, juldagen. Det är allt som behövs.

Nu hoppas vi bara att de här sista skälvande mysdagarna i december ska gå extra långsamt, så vi hinner stanna upp och njuta av, ja, det var och en tycker mest om att göra innan, under och mellan högtidsdagarna. En del pyntar mycket. En del firar inte alls. En del tycker väldigt mycket om ordet lagom. Alla sätt är bra, särskilt om ordet vintage får stå i fokus, tänker jag. Och alla de andra återanvända orden. De som vi gillar att säga om och om igen.

I köket står alltså hela den lilla Vi-skogen, som jag nämnde igår. Korv-trädet passar extra bra där, tycker jag. Även om tulpan-trädet är rödare och har lite mer jul-glöd.

Det här är kanske inte så mycket second hand, även om planschen har några år på nacken nu. Jamen, ramen! Såklart, den är inköpt begagnad, helt klart. Var lite skavt redan då, ännu mer nu. Snygg-patina, brukar vi ju kalla det.

Kan det finnas några vackrare vintage-julkulor i hela vida världen än våra stora, gröna glasflöten? Nej, jag tror faktiskt inte det. Gjorde en slags installation med vår egen målning och en slinga där i byrålådan. Tänker mig att det ska föreställa nät och segel och inge en allmänt havsig känsla. Nej, inte hafsig - hav-sig. Häpp!

För det är verkligen den gröna julen jag vill fira. Grönt som i klimatsmart. Som i att välja vintage igen. Och igen. Även om jag gärna byter ut en och annan grönsak mot en röd i dessa decembertider. Grön sak, alltså. Mot en och annan röd, som ni såg överst.

En av de allra vackraste och naturligaste saker som finns här i världen är ju regnbågen. Låt alla dess färger och nyanser få sprida kärlek och livsbejakelse ända längst in.

Det var en gnutta vintage det. Nu är det snart jul, igen, hör ni.

<3

/helena

ps Årets allra bästa - och givmildaste - julklappstips hittar ni här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar