fredag 31 december 2021

Anna Godenius blir det sista vi lägger ögonen på

Frisyren. Örhängena. Äkta oäkta 80-tal. Inget retro här inte, bara the real vintage-thing. Fatta exakt hur cool.

Vi har just stängt SVT:s Öppet Arkiv för den här gången, där vi bland annat hittade en röd och nyfiken katt.

Åh. Lars-Erik Berenett. Hade ju en crush på honom ett tag när jag var väldigt ung. När han spelade den totalt orädde original-Roland Hassel. Här spelar han något helt annat, men vad spelar det för roll - med de ögonen.

Claire Wikholm (fast i eftertexterna till just den här 1980-talsfilmen stavar de det Clarie, förklara det den som kan). Såå bra är hon i alla fall.

Och hur bra är alla i den där familjen egentligen? Ekman, menar jag. Gösta och Hasse och han den äldre Gösta och här - Stefan - med samma efternamn. 

Det är härifrån de kommer, ur Den nervöse mannen, skärmdumparna som jag har ljusat upp och piffat till lite.

Det är den här mannen som står för manus och regi - the one and only and otroligt gifted - Allan Edwall!

Men hallå, ska hon gå nu, redan, den goda Godenius?

Jaha. Filmen var slut. Lite som året då. Undrar vad jag gjorde när det här årets sista skälvande timme slog? 1986? Ingen aning. Förmodligen handlade det inte om några pastellfärgade klackar i taket direkt. Var ju en både ganska töntig och skötsam person redan då, som sextonåring. Hm. Kanske såg jag något kul på teve?

En sista titt på Anna Godenius härliga frisyr (från filmen Den nervöse mannen - ett mord i solen) hinner vi med.

Sköt om er.

<3

/helena

ps Det blev den sista film som mannen och jag såg 2021. Kanske blir det den första du ser 2022? Det vill säga om du har tillgång till SVT PLAY (Öppet Arkiv). Länkar i alla fall här, åt den som vill och kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar